‘Saya tak layak jaga’

‘Saya tak layak jaga’

Kuala Lumpur: Status orang kelainan upaya (OKU) yang diberikan kepadanya oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) seolah-olah menjadi lesen kepada seorang wanita untuk berkelakuan liar, hamil luar nikah dan tanpa rasa bersalah menyerahkan anak kepada orang lain dengan sedikit imbuhan.
Memadai hanya membayar kos perubatannya di hospital kerajaan yang kurang RM2,000, wanita itu yang mahu dikenali sebagai Linda, 36, dengan mudah menyerahkan anaknya buat kali kedua untuk dijaga pihak lain.
“Saya sendiri yang cari pasal. Jadi tak kisahlah kalau anak kelima saya ini senasib dengan anak ketiga yang juga saya serah kepada orang lain sebelum ini.
“Lagipun, JKM dah sahkan saya OKU dan tak layak jaga anak,” katanya yang kini hamil lapan bulan, hasil hubungan terlarang bersama teman lelaki.
Linda ditemui Harian Metro di sebuah hospital kerajaan di Lembah Klang, ketika berurusan dengan orang tengah dan sepasang suami isteri yang bakal mengambil anak kelima yang dikandungnya itu.

-hm-

0 comments:

Post a Comment