SKMM DIARAH SEGERA SIASAT VIDEO HINA ISLAM

Bila buat sesuatu tak fikir baik dan buruk......................


Lagi berkenaan kontroversi video hina Islam oleh Chetz Yusof. Nampaknya video kontroversi beliau bersama anjingnya telah mendapat perhatian pihak berkuasa. Memetik laporan Kosmo!, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah diarah untuk mengambil tindakan terhadap penyebaran video berkenaan yang dikatakan menghina Islam bertajuk 1 Hari Di Hari Raya yang disiarkan dalam laman YouTube.
Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Jailani Johari berkata, SKMM telah diarah menyegerakan siasatan terhadap pemilik video itu yang dianggap boleh mengganggu sensitiviti Islam.

Video itu menunjukkan seorang lelaki yang dikenali sebagai Chetz membawa tiga ekor anjingnya bersiar-siar dekat pekarangan masjid dengan suara latar takbir raya. Rakaman berdurasi 1 minit 44 saat itu turut menunjukkan seorang lelaki memakai baju Melayu hitam membasuh kaki anjingnya, kemudian seolah-olah mengambil wuduk dengan membasuh kakinya pula dan mengelap anjingnya sebelum menyediakan kuih raya untuk tiga ekor anjing itu. Video itu juga menyiarkan kata-kata: “Raikanlah Aidilfitri bersama-sama, tanpa mengira spesies, warna dan asal-usul (dengan menunjukkan gambar tiga ekor anjing itu).”
Dalam pada itu, bekas Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM), Datuk Nakhaie Ahmad berkata, perbuatan itu perlu dikenakan tindakan tegas. Jelas beliau, video berkenaan boleh mengelirukan umat Islam dan ianya tidak sepatutnya berlaku.
“Tindakan beliau memaparkan sambutan Aidilfitri bersama anjing boleh mengelirukan umat Islam, walaupun ada mazhab membenar umat Islam membela anjing, namun dalam konteks negara kita, ia tidak sepatutnya berlaku. Kita perlu ada fatwa yang jelas tidak boleh buat sesuka hati, perbuatan ini jelas biadap,” katanya dipetik dari BH Online.